– Vi hade aldrig vågat tro att ökningen i ordrar och försäljning skulle kunna bli så här stor. Vi har fått fantastiskt positiv respons på Blue Line-serien, säger Erik Molin, som är platschef och marknadsansvarig på Iggesund Forest.
25 procents ökning på sju månader
Iggesund Forest tror att den kraftiga ökningen beror på en kombination av saker som hänt samtidigt. Den främsta orsaken är förstås att Blue Line-serien är så mycket bättre än tidigare maskinsvärd och att den fått sådan positiv feedback från kunderna. Det har också gått bra i branschen som helhet, så timingen för lanseringen har varit perfekt. Ytterligare en orsak är att Iggesund Forest lagt mycket fokus på marknadsföring under året, där till exempel Elmia Wood-mässan i juni var en riktig framgång.
– Vi var väldigt nöjda med Elmia Wood, bortsett från vädret då som definitivt inte var på vår sida. Det var en riktigt bra mässa och vi skaffade många nya kontakter, särskilt på våra internationella marknader och det har också haft inverkan, berättar Erik.
På Iggesund Forest är det vanligtvis tydliga säsongsvariationer i försäljningen. Under vår och sommar brukar det bli lite lugnare. Hela våren väntade man på att dippen skulle komma, men i år gjorde den aldrig det. Istället fortsatte ordrarna att strömma in i en stabil och hög takt. Det satte en ny trend och skapade nya utmaningar i att kunna möta den stora efterfrågan.
Nattskift introduceras för första gången
För personalen har det varit en tuff, men spännande tid och alla har jobbat hårt för att kunna få ut de beställda produkterna till kunderna.
– Det är en enorm utmaning att hantera en så stor ökning på så kort tid. Men vi har en positiv atmosfär här och personalen har gjort ett fantastiskt jobb under den här säljökningen. De har fått jobba på full effekt för att se till att vi klarat av den här nya utmaningen. Personalen förtjänar verkligen mycket ros. Det är tack vare dem som vi kan leverera de här högkvalitativa produkterna till de kunder som behöver dem, säger Erik.
Och det verkar som att Iggesund Forest får vänja sig vid den här produktionshastigheten. Under hösten förväntar sig bolaget ha en betydligt högre takt än de någonsin haft tidigare. För att klara av det är man i full gång med att rekrytera ny personal. Det behövs fler i produktion och skiften behöver också utökas, så nu ska för första gången ett nattskift introduceras.
– Det nya nattskiftet och personalökningen är ett stort steg, men även om det här är en effekt av nya Blue Line-serien och marknadsföringen kring den, så tror jag att vi har nått en ny nivå som kommer att vara riktmärket när vi närmar oss 2018. Det känns väldigt positivt, säger Erik.
En ny era för Iggesund Forest
Framåt ligger fokus på att öka produktionstakten under höst och vinter och på att behålla den stora orderingången för att kunna fortsätta på samma höga nivå.
– Jag tror att det här är början på en ny era för Iggesund Forest när det gäller försäljning och prestation. Inte bara inför nästa år, utan också på lång sikt, säger Erik.
Om Blue Line-serien
Blue Line-serien är de bästa skördarsvärden som Iggesund Forest någonsin har gjort. Produkterna har utvecklats som ett resultat av att ha lyssnat på kundernas behov.
En unik metallegering i kombination med förbättrad härdningsteknik gör maskinsvärden starkare, tåligare och mer vridstyva så att de kan klara alla typer av jobb. Det är bara några av anledningarna till att den här serien slår alla säljrekord på Iggesund Forest.
Mer om Blue Line